Fietssnelweg ? Een moordstrookje, ja

Om de veertien dagen schudt onze huiscolumnist Kazze een heerlijk stukje proza uit zijn klavier. Ook deze keer. Over de veel te vroeg overleden Bjorg, en over fietspaden en moordstrookjes.

De Kazze was behoorlijk onder de indruk toen hij het slechte nieuws vernam van het overlijden van aankomend wielertalent Bjorg Lambrecht, terzelfdertijd als dat van het jonge meisje dat in Beerse om het leven kwam toen ze met haar fiets aangereden werd door een zware vrachtwagen.  

Ik moest weer terugdenken aan een ongeval van wel héél lang geleden, toen in 1972 de 17-jarige Aarseelse scholier Hendriek Vandierdonck doodgereden werd door een vrachtwagen, toen hij langsheen de Deinsesteenweg naar zijn Tieltse school fietste.  Politici beloofden nadien alles in het werk te stellen om een afgescheiden fietspad aan te leggen tussen Deinze en Tielt.  Om de zoveel tijd doken er nadien geruchten op over onteigeningen en werden er allerhande plannen ontvouwd.  In al die jaren gebeurde er echter … compleet niets!  De kaarsrechte betonweg ligt er sedertdien nog altijd onveranderd bij, en al die tijd verbieden verontruste Aarseelse ouders hun kinderen om op de veel te smalle fietsstrookjes te rijden.  De “naden” tussen de betonplaten zijn op veel plaatsen vervormd tot gevaarlijke bulten, op de fietsstrookjes ligt vaak modder en afval, en de windverplaatsing van de zware kamions en tractoren zorgt ervoor dat er van rustig fietsen geen sprake is. 

Ik viel daarom bijna van mijn stoel toen ik in de regionale pers las dat de nieuwe website fietssnelwegen.be met veel trots aankondigt dat een nieuwe fietssnelweg (de F37) Tielt met Deinze verbindt, eerst via de Deinsesteenweg, en vanaf Aarsele langsheen de spoorweg van Gent naar De Panne.  Van dat laatste deel moet nog een stuk aangelegd worden, maar tussen Tielt en Aarsele zou deze nieuwe snelweg OK zijn.

Ja hallo zeg … wat al decennia lang bekend staat als een “moordstrookje” noemt de Vlaamse overheid nu een fietssnelweg … hoe durven ze? 

Tijdens de vorige coalitie werd trots aangekondigd dat de oude spoorwegbedding tussen Tielt en Meulebeke omgevormd zou worden tot een mooi fietspad. Een beetje asfalt gieten op wat nu een modderig mountainbike-pad is: dat zou een gedroomde fietssnelweg worden! Ook hier echter driewerf helaas: het blijft bij mooie beloftes… en zo kunnen we nog vele andere voorbeelden aanhalen.

Op de fietswegenanalysekaart die ik terugvond op de website van CD&V Tielt staat het fietspad van de Deinsesteenweg gecatalogeerd als “groen”, wat betekent: “fietspad aanwezig en in goede staat”.  Als één van de knelpunten staat vermeld (ik citeer) : “1.17 Knelpunt Deinsesteenweg Szamotulystraat: aansluiting met paaltjes en bochtstraat te scherp.  Oplossing: Paaltjes verwijderen en oprijden fietspad gelijdelijker laten verlopen”.  

Over de taalfout in deze tekst wil ik het hier niet hebben (ik schrijf er ook) – alleen dit: hopelijk dringt het gelEIdelijk tot alle beleidsverantwoordelijken door dat er dringend iets moet gedaan worden aan onze erbarmelijke fietsinfrastructuur… niet in woorden, maar in daden!  

Pas dan zal de ghostbike aan de Vierhoek (ter ere van de daar verongelukte Veronique) niet langer aanzien moeten worden als een priemende beschuldiging. RIP dear bikefriends!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *