Kazze over de Tieltse censuur op cultuur: het kakje op Sylvia’s dakje…

Onze huiscolumnist Kazze – alias Hubert Lanckriet – laat af en toe met een scherp schrijfsel zijn licht zijn op het reilen en zeilen in onze Europastad. Deze keer heeft hij het ook over cultuur, met een reukje…

Ja … er leeft momenteel ’t een en ’t ander bij de cultuurliefhebbers.  Het nieuw subsidiebeleid van minister Jan Jambon doet nogal wat stof opwaaien, en ook in ons eigen Tielt is er commotie geweest.  Na vele jaren windstilte heeft het censuur-duiveltje nog eens van zich laten spreken, niet toevallig nu er weer een CD&V bestuur aan het bewind is … al is het wel schepen Grietje Goossens van “Iedereen Tielt” die de beslissing mocht verdedigen om een affiche te verbieden.

Tot vorig weekend was er in het Cultureel Centrum Gildhof een foto-tentoonstelling te zien van de Ruiseleedse fotografe (met Hongaarse roots) Sylvia Konior.  Als affiche voor deze tentoonstelling was een foto van haarzelf verkozen, waarin ze uitgebeeld wordt als een biddende Madonna met een drol op het hoofd.  Evengoed kon je er echter een gesluierde Moslima in zien, en daarom heeft het Tieltse stadsbestuur het zekere voor het onzekere gekozen, en de kunstenares verboden om dat beeld nog te gebruiken om de expo aan te kondigen, zogezegd om aan niemand aanstoot te geven… zeer tot haar ongenoegen.  De omstreden foto was wel te zien in de tentoonstelling zelf, waar volgens mijn bescheiden mening nog straffere beelden te bekijken waren: bloot, choquerend en confronterend – typerend voor het werk van deze “felle” fotografe. 

Sylvia noemt zich “the Queen of Fucking Everything” en schrikt er niet voor terug de wereld, haar omgeving en zelfs zichzelf in alle grauw- en lelijkheid in beelden vast te leggen.  Juist dat maakt haar oeuvre heel uniek en baanbrekend volgens mij.  Lelijkheid wordt pure schoonheid, al zijn er veel mensen die daar een duidelijk andere mening over hebben.  Over ‘goesten’ en smaken valt niet te twisten, dat weten we al lang.

Het subsidie- en cultuurbeleid van Minister Jambon wordt momenteel zwaar op de korrel genomen, en ook daarover laaien de discussies fel op.  In deze column wil ik daar geen uitspraken over doen.  Alleen dit: de Vlaams-Nationalisten zetten zwaar in op het verdedigen van onze Vlaamse identiteit … maar die evolueert tegenwoordig razendsnel, in een globaliserende wereld. 

Eén klein voorbeeldje uit mijn eigen geboortedorp Aarsele.  Vroeger waren er altijd verenigingen die iets organiseerden tijdens “Aarsele Kermis”, vooral tijdens de augustus-kermis, maar ook tijdens de november-kermis: de laatste in de streek.  Nu is vooral die winterkermis totaal aan het doodbloeden: er staan nog wel enkele foorkramen op het marktplein, maar ze verminderen elk jaar in aantal, net als het aantal bezoekers.  En de enige activiteit die er nog rest is het kermis-aperitief in het Arsenaal van de Brandweer. 

‘De Weekbode’ brengt al sinds mensenheugnis  jaarlijks een blad met advertenties van plaatselijke handelaars om de activiteiten van de dorpskermis aan te kondigen.  Dit jaar stond er echter … geen enkele activiteit aangekondigd op die bladzijde, alleen nieuws uit Tielt-stad.  De reporter van dienst vermeldde alleen dat Aarsele kermis altijd plaatsgrijpt tijdens het eerste weekend van november. 

Maar zelfs dat was fout, want iedere Aarseelnaar weet dat de winter-kermis plaatsgrijpt in het weekend vóór 11 november (het naamfeest van de patroonheilige van de St-Martinusparochie).  Tradities van vroeger gaan in versneld tempo de schop op – misschien is dat wel de boodschap van de Madonna-met-het-kakje ???

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *